۱ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۱۳

حيدري در گفتگو با مهر:

قرق مراتق ييلاقي گلپايگان آزاد شد

قرق مراتق ييلاقي گلپايگان آزاد شد

گلپايگان- خبرگزاري مهر: رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گلپايگان گفت: قرق مراتق ييلاقي گلپايگان آزاد شد.

عليرضا حيدري امروز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: مساحت کل مراتع شهرستان گلپايگان 144هزار هکتار بوده و تيپ غالب آن گياه درمنه و گون است.

وي افزود: از نظر تعليف دام، شهرستان به دو قسمت ييلاقي و قشلاقي تقسيم شده و ظرفيت دام در مراتع شهرستان در دو فصل ييلاق و قشلاق حدود 50 هزار واحد دامي است.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گلپايگان ادامه داد: از نظر وضعيت پوشش گياهي مراتع شهرستان به مراتع متوسط و ضعيف تقسيم بندي می‌شود.

حيدري با بيان اينکه مراتع يکي از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین منابع ملي کشور بوده که بهره برداري صحيح و توام با عمليات اصلاح و احياي آن می‌توان نقش اساسي در راستاي حفظ آب و خاک و تامين نیازمندی‌های کشور در زمينه فرآورده‌های پروتئيني شود، تاکيد کرد: لازمه حفظ منابع طبيعي آشنا شدن اقشار جامعه و به ويژه روستائيان و دامداران به عنوان بهره برداران مستقيم اين منابع ارزشمند است.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گلپايگان افزود: يکي از طرح‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخيزداري کشور اعمال مديريت چراي دام و تعامل دام و مراتع است که همه ساله به منظور رعايت فصل چرا و جلوگيري از تخريب مرتع و استقرار گياهان بومي و خوش خوراک اجرا می‌شود.

حيدري افزود: در سال جاري به دليل بارندگي نسبتاً مطلوب و ريزش نزولات آسماني و پراکنش مناسب آن در فصل بهار ورود دام مجاز به مراتع ييلاقي شهرستان آزاد شده است.

وي تصريح کرد: شرايط مساعد آب و هوايي موجب شده که استقرار گياهان خوش خوراک و گياهان مرتعي در فصل بهار از رويش مناسبي برخوردار بوده و سبب افزايش پوشش گياهي و بالا رفتن توان توليدي مراتع و بروز توانمندی‌های مراتع در زمينه حفظ آب و خاک شود.

رئيس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري گلپايگان ادامه داد: ورود دام مجاز به مراتع ييلاقي شهرستان گلپايگان از 31 ارديبهشت ماه آزاد شد و با توجه به مساحت 144 هزار هکتاري مراتع شهرستان و توليد ميانگين 30 کيلوگرم درهکتار، ميزان علوفه توليدي قابل برداشت ازمراتع شهرستان چهار ميليون و 324 هزار و 50 گرم و ميزان گوشت توليدي 176 هزارو 968 کيلوگرم و ارزش ريالي آن 19 ميليارد و 977 ميليون و 111هزارريال برآورد شده است.

حيدري يادآورشد: ارزش علوفه اي مراتع 25 درصد و ارزش زيست محيطي مراتع 75 درصد است.

کد خبر 2060298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha